Programma's

6. Sociaal domein

De opgave van de Taskforce is een besparing te realiseren van € 1,85 miljoen in drie jaar tijd. Voor
2021 is een besparing van € 1.060.000 gepland. Via de tweede tussenrapportage taskforce sociaal domein informeren wij u over de stand van zaken.

Het budget voor het sociaal domein is taakstellend. Dat wil zeggen dat we tekorten in het sociaal domein opvangen binnen het sociaal domein. Als blijkt dat de uitgaven in het sociaal domein per saldo hoger zijn dan begroot, stellen wij aanvullende maatregelen aan u voor. We constateren een aantal positieve afwijkingen. Deze worden vooral veroorzaakt door de extra middelen voor jeugd en een dalend beroep op groepsbegeleiding en dagbesteding bij de Wmo als gevolg van COVID-19. Per saldo zien we nu geen tekort in het sociaal domein. We blijven ons inzetten voor de uitvoering van de huidige maatregelen om ook in de toekomst goede zorg en ondersteuning aan onze inwoners te kunnen blijven bieden, passend binnen de financiële kaders.

Hieronder volgt een nadere toelichting op de budgetafwijkingen die Taskforce gerelateerd zijn.

De grootste ontwikkelingen en afwijkingen m.b.t. jeugd

  • Bij jeugd zien we dat de stijging van de kosten van de afgelopen jaren op individuele voorzieningen verder doorzet. In 2020 heeft AEF onderzoek gedaan naar de budgetten Jeugdwet. Hierin wordt geconcludeerd dat gemeenten in 2019 € 1,7 miljard meer hebben uitgegeven dan gecompenseerd is. Naar aanleiding van dit rapport heeft de Commissie Sint gekeken welke maatregelen genomen kunnen worden om het jeugdstelsel financieel houdbaar te maken. Conclusie is dat er op drie punten fundamentele uitspraken nodig zijn. Dit kan echter pas worden opgepakt door het nieuwe kabinet. Wel is afgesproken dat er voor 2021 en 2022 extra budgetten komen ter compensatie van de financiële tekorten. Met als voorwaarden dat gemeenten vanaf 2022 meewerken aan de Ontwikkelagenda Jeugd, die eind dit jaar gepresenteerd gaat worden. Op dit moment werken we aan een meerjarig bestedingsplan voor deze middelen. Dit wordt verwerkt in de begroting 2022. Vanuit de extra 613 miljoen ontvangt Lingewaard in 2021 € 1.070.000. Door de inzet van deze incidentele middelen en de € 716.000 ten behoeve van de compensatie voogdij en 18+ verwachten we dit jaar een positief resultaat van € 100.000.

De grootste ontwikkelingen en afwijkingen m.b.t. Wmo  

  • Bij de Wmo begeleiding zorg in natura (ZIN) verwachten we op basis van het huidige gebruik een voordeel. We zien nog steeds een dalende trend in de uitgaven voor begeleiding. De oorzaak hiervan is dat door de COVID-19 maatregelen minder gebruik gemaakt wordt van groepsbegeleiding en dagbesteding. Zowel het aantal gebruikers is lager als de verzilvering van de indicaties. Ook is een daling te zien in het aantal inwoners dat gebruik maakt van het routevervoer. De werkelijke kosten over het 1e halfjaar 2021 zijn 23% lager dan begroot door de BVO-DRAN.

Het totale voordeel is € 590.000.

  • Wmo begeleiding PGB. Het aantal budgethouders daalt al jaren. Ook in 2021 zet deze daling zich voort. In het 1e halfjaar van 2021 is het aantal budgethouders met 30% gedaald ten opzichte van het 1e halfjaar van 2020. Het streven is zo veel mogelijk zorg in natura te verstrekken, rekening houdend met de keuze van de inwoner. Kosten verschuiven daardoor van persoonsgebonden budget (PGB) naar ZIN.

Het totale voordeel is € 100.000.

  • Bij de Thuisondersteuning zien we op basis van het huidige gebruik een nadeel van € 95.000 op jaarbasis bij zorg in natura. Naast een toename van het gebruik wordt het nadeel voor een deel veroorzaakt door extra implementatiekosten voor de was- en strijkservice. Het nadeel wordt deels gecompenseerd door het verwachte overschot op de PGB’s van € 20.000.

Het totale nadeel is € 75.000.

De grootste ontwikkelingen en afwijkingen m.b.t. Participatie

  • Budget BUIG. In deze fase kunnen we nog geen schatting van het bedrag opnemen. Een betrouwbare prognose voor heel 2021 is pas te geven als het definitieve budget BUIG eind september 2021 bekendgemaakt wordt. Bij de vaststelling van het definitieve budget BUIG voor 2021 in september is de werkelijke conjuncturele situatie op dat moment het uitgangspunt. Ook lopen de huidige COVID-19 steunmaatregelen per 1 oktober af. Dit kan leiden tot een hoger uitkeringsbestand.

Bij de jaarrekening 2021 kunnen we pas de balans opmaken.

  • Sociale werkvoorziening. De feitelijke uitstroom van Wsw-ers uit Lingewaard is in 2021 hoger dan de begrote uitstroom.

Het totale voordeel is € 79.000.

  • Armoedebeleid. We zien een aanzienlijke stijging bij de kosten voor bewindvoering. Dit wordt met name veroorzaakt door een toename van het aantal personen dat hiervoor in aanmerking komt (148 in 2020 t.o.v. 135 in 2018) en door een stijging van de tarieven voor bewindvoering (€ 137,95 per maand in 2021 t.o.v. € 128,70 per maand in 2018). Verder zien we een tekort op de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering. Dit wordt vooral veroorzaakt door een toename van de premies.

Het totale nadeel is € 44.000.

  • Inburgering nieuwkomers. In verband met de hogere taakstelling huisvesting nieuwkomers ten opzichte van 2020 gecombineerd met tot nu toe snellere realisatie van de taakstelling vallen de samenhangende kosten van Maatschappelijke begeleiding hoger uit dan geraamd. Deze kosten worden gecompenseerd door de hogere vergoeding van het Rijk, die achteraf wordt vastgesteld.

Dit wordt in de jaarrekening 2021 verantwoord.

Deze pagina is gebouwd op 09/09/2021 09:46:07 met de export van 09/09/2021 09:38:23